Dlaczego niektórzy szefowie stosują mikrozarządzanie? Czemu wtrącając się w każde działanie demotywują pracowników i odbierają im poczucie kompetencji? W jaki sposób lider może zmienić ten destrukcyjny nawyk? Jakie są skutki mikrozarządzania dla zespołu i organizacji?
Obejrzyj filmik
Mikrozarządzanie to jedna z większych dysfunkcji, a wręcz patologii w kierowaniu zespołem lub organizacją. Polega na ingerowaniu szefa / lidera w każdy, nawet drobny proces decyzyjny. Przełożony patrzy na ręce podwładnym, nieustannie kontroluje oraz nie zostawia żadnej swobody w wykonywaniu powierzonych obowiązków.
Na dłuższą metę spowalnia to rozwój, niszczy zaufanie, podsyca bezradność, niweluje sprawczość. Może nawet wpędzić pracowników w tzw. syndrom wyuczonej bezradności. W konsekwencji może prowadzić do poważnych problemów w firmie oraz znacząco obniżyć efektywność pracy, zwiększyć rotację pracowników, obniżyć kreatywność i motywację. Mikrozarządzanie wpływa więc destrukcyjnie zarówno na zespół i całą firmę, jak i na szefa, który niepotrzebnie traci czas i energię. Staje się chronicznie przemęczony i zdenerwowany. Może wpaść w pracoholizm i/lub wypalenie zawodowe…
O czym zatem świadczy „mikrozarządzanie”?
– deficycie w zespole lub organizacji
– niskim poziomie zaufania
– niewystarczających kompetencjach szefa lub zespołu
– słabych umiejętnościach komunikacyjnych i zarządczych
– brakach w zakresie inteligencji emocjonalnej.
By szef potrafił wyzbyć się nawyku „mikrozarządzania”, powinien nauczyć się bycia odpowiedzialnym, kompetentnym, pewnym siebie i inspirującym liderem. Wymaga to przede wszystkim pokory, szerszej perspektywy i pracy. Jednak zanim do tego dojdzie, potrzebna jest refleksja i przyzwolenie na zmianę. A na to stać najodważniejszych oraz najbardziej świadomych liderów.
Więcej wskazówek jak menedżer może uniknąć błędów w zarządzaniu pracownikami znajdziesz w serii filmików:
– Błędy szefów 5. Samotność
– Błędy szefów 4. Pracoholizm
– Błędy szefów 3. Rekrutacja życzeniowa
– Błędy szefów 2. Strach
– Błędy szefów 1. Pycha
– Talenty jak diamenty – czyli jak zarządzać talentami w organizacjach
– Szef inspirator