W radiowej Jedynce mówiłam, co Polacy rozumieją pod pojęciem patriotyzmu. Wg Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna za przejaw patriotyzmu Polacy uważają przede wszystkim: znajomość historii własnego kraju 83%, dbanie o interesy kraju 81%, kultywowanie polskich tradycji, zwyczajów oraz obchodzenie świąt narodowych po 80%, gotowość do walki za swój kraj 76%. Wg mnie stanowczo zbyt mało wskazań dotyczyło: uczestniczenia w wyborach – tylko 78%, kupowania polskich produktów 65%, robienia zakupów w polskich sklepach 57%.
Bardzo podoba mi się hasło sprzed lat: „KUPUJĄC POLSKIE towary w polskich sklepach zmniejszasz polskie bezrobocie”.
Każdy z nas może codziennie działać dla dobra ojczyzny poprzez drobne decyzje np. kupowanie polskich produktów – zwłaszcza rolnych, zakupy w małych i średnich firmach, dbanie o naturę. „Głosowanie nogami”, czyli nasze wybory konsumenckie bezpośrednio przekładają się na to, które przedsiębiorstwa przetrwają i utrzymają miejsca pracy, a więc źródło utrzymania dla właścicieli i pracowników.
Za równie kluczowe uważam interesowanie się, co dzieje się w Polsce zarówno na poziomie krajowym, jak i lokalnym oraz głosowanie we wszystkich wyborach. Żadnemu Polakowi/Polce nie powinno być obojętne, kto rządzi naszym krajem!
Moja wypowiedź ukazała się w Sygnałach Dnia w Jedynce Polskiego Radia 11 listopada 2024 r.