Udział w webinarze Jak pomagać klientowi wydobywać potencjał rozwojowy kryzysu

Wzięłam udział w bardzo pomocnym webinarze „Jak pomagać klientowi wydobywać i aktywizować potencjał rozwojowy kryzysu” prowadzonym przez dr Elżbiety Kluski- Łabuz – psycholog i coach kryzysowy.

Choć przeżywanie kryzysów bywa bardzo trudne, czy wręcz traumatyczne, to warto pamiętać, że mogą one dać nam tzw. wzrost pokryzysowy.

W ramach coachingu kryzysowego pracuje się właśnie nad tym, aby klient nie tylko powrócił po kryzysie do normy, ale także, aby pomóc klientowi odkryć potencjał wzrostu pokryzysowego. Kryzys może bowiem stać się katalizatorem dobrych zmian. Można podnieść nasze poczucie własnej kompetencji i sprawstwa. Może nauczyć nas nowego podejścia do życia, związków i nas samych. Uwrażliwić na potrzeby innych i nasze własne. Nauczyć nas doceniać życie, zdrowie i związki.

Trzeba jednak pamiętać, że to nie samo pojawienie się w naszym życiu kryzysu/ trudnej sytuacji samo z siebie daje wzrost pokryzysowy, ale dopiero to, co w wyniku kryzysu robimy i jaki wysiłek oraz strategie stosujemy, aby dać sobie radę z kryzysem.

Jak słusznie podkreśla dr Kluska – Łabuz „to, czy człowiek przejdzie trudne i kryzysowe doświadczenia okaleczony, czy wyjdzie z nich silniejszy zależy w największym stopniu od niego samego„.

Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby kryzysy, które nieuchronnie pojawiają się w naszym życiu, były przez nas wykorzystywane do rozwoju, a nie do utknięcia w bólu, goryczy i ciągłym rozpamiętywaniu.