Polecam fascynującą książkę ” Dlaczego piloci kamikadze zakładali hełmy? Czyli ekonomia bez tajemnic”, której autorem jest Robert H. Frank – profesor ekonomii na Uniwersytecie Cornella.
Już sam tytuł jest intrygujący! Profesor wyjaśnia kluczowe zasady ekonomii na z życia wziętych w przykładach. Tłumaczenia te w pierwszym odruchu mogą wydawać się zaskakujące, jednak profesor logicznie pokazuje, jak te mechanizmy działają przykładowo:
– Dlaczego mleko sprzedaje się w prostopadłościennych kartonach, a coca-colę w cylindrycznych?
– Dlaczego światło montuje się w lodówce, a w zamrażalniku już nie?
– W jaki sposób projektowane są zniżki tak, aby tylko niektóre grupy klientów były gotowe po nie sięgnąć, czyli stosowanie celowych utrudnień, na których przejście są gotowi tylko klienci wrażliwi na cenę.
Ta książka bardzo mnie zaciekawiła nie tylko pod kątem coachingu finansowego, którym się zajmuję, ale także w ogóle bardzo poszerza horyzonty i uczy nieszablonowego myślenia oraz szukania nieoczywistych wyjaśnień.
Autor porusza także kilka kwestii związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, na przykład:
– Dlaczego pracownicy obdarzeni takim samym talentem często dostają zupełnie różne wynagrodzenia?
– Na jakich zasadach działają bonusy poza płacowe np. dawanie kluczowym pracownikom drogich samochodów służbowych?
– Dlaczego strategia zwalniania przywódcy organizacji, która słabo funkcjonuje wydaje się atrakcyjna, choć niekoniecznie wynika z racjonalnych przesłanek
– Dlaczego menedżerowie przeceniają zwykle skuteczność obwiniania, a nie doceniają skuteczności pochwały (w obu tych przypadkach autor odnosi się do regresji do średniej).
Profesor wyjaśnia wiele pułapek myślenia, a także takie kluczowe pojęcia w ekonomii, takie jak koszt alternatywny, zasada optymalizacji kosztów i korzyści, maksymalizacji zysku, czy skutki ewolucyjnego wyścigu zbrojeń – także na rynku matrymonialnym…
Po przeczytaniu tej książki doskonale rozumiem, dlaczego studenci nazywają tego profesora „najfajniejszym ekonomistą na świecie”. Był on także felietonistą „The New York Times” i autorem wielu publikacji naukowych i popularnonaukowych.
Tytuł oryginału „The Economic Naturalist”