Dlaczego warto zatrudniać pracowników 50plus? Jakie atuty mają ludzie z tego pokolenia? Dlaczego stereotypy na temat tych pracowników zwykle nie znajdują potwierdzenia w faktach? Pracodawcy skarżą się, że trudno jest znaleźć wykwalifikowanego i sumiennego pracownika. Co może zyskać przedsiębiorca, zatrudniając starszych pracowników?
Wielu pracodawców przyznaje otwarcie, że ma negatywne doświadczenia z zatrudnianiem milenialsów, czyli osób urodzonych umownie między 1980 a 2000 rokiem. Zarzuca temu pokoleniu brak zaangażowania w obowiązki, niesamodzielność, oczekiwania finansowe nieadekwatne do ich kompetencji i efektów pracy. Nie będę w tym artykule odnosić się do tych opinii, gdyż chcę skoncentrować się na pokoleniu Silversów, czyli osób 50+.
Jednocześnie często te same firmy dyskryminują pracowników 50+, wiele na tym tracąc… Dlaczego warto zatrudniać starszych pracowników?
Zaangażowani, obowiązkowi i lojalni
Według badania LiveCareer[1]: „aż 75% pracowników w wieku 50-64 lata jest zadowolonych ze swojej pracy”. Oznacza to, że starsi pracownicy nie są statystycznie tak skorzy do częstej zmiany pracy, jak milenialsi.
Wdrożenie każdego pracownika – niezależnie od wieku i stanowiska – wymaga czasu.
Jeśli więc pracownicy odchodzą po krótkim czasie, powoduje to ogromną stratę finansową dla pracodawcy. Musi on bowiem kolejny raz poświęcać czas i środki na zrekrutowanie oraz wdrożenie nowych pracowników.
Zatrudnianie pracowników 50+, którzy zwykle będą pracować dłużej u danego pracodawcy niż młodsze pokolenia zapewnia pracodawcy większą stabilność zatrudnienia oraz pomaga lepiej planować podział zadań pomiędzy zespół. Pozwala także zaoszczędzić konkretne pieniądze i czas.
Elastyczni i chętni do pracy na część etatu
Zwłaszcza osoby, które nabyły już prawa emerytalne lub są na rencie, chętnie poszukują pracy tylko na część etatu. Jest to świetne rozwiązanie dla pracodawców, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia jedynie w szczególnie gorących dla danej firmy okresach lub gdy firma nie ma zapotrzebowania na zatrudnianie pracownika na stałe i/lub na cały etat. Ponadto zatrudnieni tylko na część etatu mogą wspierać osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy. Przykładowo gdy recepcja musi być czynna przez 12 godzin dziennie, co można podzielić między pracownika na cały etat oraz na pół etatu.
Dodatkowym atutem osób 50+ jest to, że mają już odchowane dzieci, zaś tylko część z nich zajmuje się przez cały dzień wnukami lub innymi członkami rodziny. Kolejna część seniorów nie posiada dzieci lub z różnych powodów nie musi opiekować się wnukami i chętnie pozostaje dłużej na rynku pracy.
Bezcenne doświadczenie życiowe
Osoby 50+ musiały zmierzyć się z wieloma problemami. Począwszy od tych z okresu transformacji ustrojowej i budowania od zera kapitalizmu w Polsce, poprzez okresy wysokiego bezrobocia, inflacji i kolejnych recesji, po ogromne zmiany technologiczne, społeczne, ekonomiczne. W ciągu ich aktywności zawodowej zmieniał się także dynamicznie rynek pracy i oczekiwania firm.
Nieustające zmiany, z którymi obecni seniorzy musieli dawać sobie radę, wymagały wychodzenia poza strefę komfortu, zdobywania nowych kompetencji twardych i miękkich (tj. umiejętności psychospołecznych) oraz odporności psychicznej, która jest dużo niższa w przypadku milenialsów niż wcześniejsze pokolenia posiadały w ich wieku.
Trudne sytuacje powodują, że wzmacniamy naszą odporność psychiczną oraz umiejętność szukania rozwiązań dla pojawiających się problemów. Jest to bardzo przydatne również w pracy zawodowej.
Umiejętności psychospołeczne
Przeżycie ponad 50 lat jest najlepszą szkołą naturalnego rozwijania kompetencji miękkich. Zwłaszcza takich jak komunikacja, budowanie relacji, empatia, cierpliwość, współpraca, sumienność, rozwiązywanie trudnych sytuacji, dawanie sobie rady problemami. Wszystkie te kompetencje są niezwykle ważne niemal na każdym stanowisku pracy. Nawet najlepsze kursy nie pozwalają tak szybko rozwinąć tych kompetencji, jak szlifowanie ich w codziennych kontaktach z innymi i w wielu różnorodnych sytuacjach.
Seniorzy są otwarci na podnoszenie kwalifikacji
Według wspomnianego badania[2]: aż 44% pracowników w wieku 50-64 lata zależy w bardzo dużym lub dużym stopniu na rozwoju zawodowym. Oznacza to, że ci doświadczeni pracownicy nadal chcą się rozwijać i podnosić swoje kompetencje w różnych obszarach oraz poprzez różne formy uczenia się. Przykładowo: 66% uczestników badania z grupy wiekowej 50+ chce zdobywać nowe kwalifikacje poprzez wchodzenie w nowe zadania i obowiązki, zaś 58% poprzez udział w kursach i szkoleniach. Są także otwarci na uczenie się od innych – 39% oraz rozwiązywanie coraz bardziej odpowiedzialnych i skomplikowanych zadań – 33%. Przeczy to więc krzywdzącemu stereotypowi, że starsi pracownicy są „niereformowalni” i nie chcą się uczyć.
Oczywiście poszczególni seniorzy – tak jak każda osoba – mają obszary, nad którymi warto popracować, aby wzmocnić swoją atrakcyjność na rynku pracy. Mogą to być zarówno kompetencje twarde np. związane z nowymi technologiami, jak i miękkie np. pewność siebie czy umiejętność lepszego zaprezentowania się na rozmowie kwalifikacyjnej.
Jak słusznie zauważa Katarzyna Syrówka w Raporcie Future 2022/2023. Rynek pracy i kompetencje przyszłości[3]: „argumentem przemawiającym za zatrudnieniem osób 50+ plus powinien być również fakt, że w ciągu dwóch najbliższych dekad ubędzie 4,5 miliona osób w wieku produkcyjnym (20 – 49 lat), a przybędzie 1,5 mln osób w wieku 50-59 lat. Zatrudnienie pokolenia silver ułatwiłoby zapełnienie luki kompetencyjnej w najbliższej przyszłości. Dlatego drodzy prezesi i prezeski: kto pierwszy ten lepszy! Kto wyzbędzie się stereotypów i wprowadzi Silver Generation do swojej firmy (…) ten wygra długodystansowy wyścig. A mamy wiele do nadrobienia, gdyż w gronie krajów OECD zajmujemy 30 pozycję (na 35 możliwych) pod kątem zatrudnienia pracowników 55+.(…) W grupie 40 plus i 50 plus są największe rezerwy specjalistów, ekspertów i doświadczonych talentów.”
[1] LiveCareer, Wojna pokoleń. Jak Polacy oceniają młodszych i starszych pracowników?
Badanie 2021 – https://www.livecareer.pl/porady-zawodowe/wojna-pokolen-badanie
[2] LiveCareer, Wojna pokoleń. Jak Polacy oceniają młodszych i starszych pracowników?
Badanie 2021 – https://www.livecareer.pl/porady-zawodowe/wojna-pokolen-badanie
[3] Raport Future 2022/2023. Rynek pracy i kompetencje przyszłości opracowany przez Katarzynę Syrówkę