Dlaczego wystawiając swoje rzeczy na Allegro oczekujemy wyższej ceny niż gdybyśmy to my mieli dopiero kupić ten przedmiot? Czemu tak trudno pozbyć się tego, czego i tak już nie używamy? Dlatego projekt, który już jest w trakcie realizacji, wydaje się zaangażowanym w niego uczestnikom ważny nawet, jeśli zmierza donikąd? Jaki wpływ na naszą motywację w pracy ma „ownership”? Na czym polega efekt posiadania? Jak wpływa na decyzje zakupowe i zawodowe? W jaki sposób poczucie własności przekłada się na nasz stosunek do danej rzeczy lub działania?
Pracuj ze mną, aby podejmować lepsze decyzje zawodowe i finansowe – także w obszarze zarządzania finansami osobistymi.
Umów się na indywidualną sesję!
Efekt posiadania badał wybitny psycholog, ekonomista i noblista Daniel Kahneman. Opisał go w bestsellerowej książce „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”. Efekt ten jest również omówiony w książce Esencjalista, o której nagrałam filmik.
Efekt posiadania może się łączyć z efektem Concorde’a, czyli efektem utopionych kosztów, który omawiam w filmiku Kiedy konsekwencja staje się pułapką? Efekt Concorde