Wystąpienie w Radio o wpływie zdalnej nauki na wyniki uczniów

W Polskim Radio Program 4 mówiłam o tym, jakie pozytywne i negatywne skutki dla uczniów może przynieść nauka zdalna wymuszona przez koronawirus. Pretekstem do rozmowy były wyniki badań dot. studentów z Uniwersytetu w Madrycie, który podczas przymusowego zamknięcia w domach z powodu koronawirusa uzyskali z egzaminów aż o 20% lepsze wyniki (wzrost z 70 do 90%). Artykuł dostępny tutaj

Mojej całej wypowiedzi możesz posłuchać tutaj

Poniżej streszczenie mojej wypowiedzi zamieszczone na stronie Polskiego Radia

„Jak przekonuje Anna Daria Nowicka, socjolog, trener i coach, wychodzi na to, że w czasie pandemii koronawirusa młodzi wzięli się za naukę, bo po prostu nie mieli żadnych lepszych rozrywek. – Normalnie, czas wolny studenci dzielili na imprezy, uprawianie sportu, spotkania z przyjaciółmi, wszystkie inne przyjemne rzeczy – ocenia specjalistka. – W momencie ścisłych i restrykcyjnych ograniczeń po prostu nie mieli rozrywek, na które normalnie poświęcali czas – dodaje.

Trzeba brać pod uwagę, że zdalne nauczanie zapewnia też większą elastyczność. W wielu przypadkach to uczeń może sam zdecydować czy uczyć się rano, czy może wieczorem. Dodatkowo edukację można dostosować do prędkości swojej pracy. – Jeśli możemy do pewnych wykładów, czy zajęć wrócić, bo są one nagrane w formie audio lub wideo, to są one łatwiejsze do uczenia się, niż jeżeli słyszmy daną informację tylko raz z ust nauczyciela i nie jest to powtórzone – wyjaśnia Anna Daria Nowicka. – Pamiętam z moich czasów studenckich, że niektóre, bardziej skomplikowane wykłady nagrywaliśmy, by potem robić sobie transkrypcje – dodaje.

Nie wszystko jest kolorowe

Anna Daria Nowicka zwraca uwagę też na uczniów szkół. Dostrzega pozytywne aspekty nauki zdalnej w przypadkach dzieci, które doświadczają w szkole przemocy rówieśniczej. Dzięki pracy w domu są od niej wolne. – Szkoła ma jednak za zadanie wyrównywać różnice między uczniami. W warunkach zdalnych niestety je tylko pogłębia – zauważa ekspertka i zwraca uwagę na różne warunki lokalowe, w których wychowują się dzieci, inny dostęp do nowych technologii. – Dzieci, które są zaniedbywane w domach zostały pozbawione kontaktu z rówieśnikami, ale też wsparcia społecznego i wsparcia przy nauce – dodaje.”