6 powodów, dlaczego pracodawcom opłaca się zapobiegać wypaleniu zawodowemu u pracowników. Artykuł

Wypalenie zawodowe pracowników to poważny problem społeczny. Jego negatywne skutki dotykają nie tylko wypalonego pracownika i jego rodzinę, ale także firmę. Oto 6 powodów, dlaczego warto inwestować w działania zapobiegające wypaleniu zawodowemu pracowników.

1. Poprawa atmosfery w pracy i relacji między pracownikami

Jednym z symptomów wypalenia zawodowego jest depersonalizacja, czyli przedmiotowe traktowanie innych. Osoby cierpiące na wypalenie stają się coraz bardziej drażliwe, niechętne do współpracy, a nawet konfliktowe. Zaczyna brakować im nie tylko empatii, ale także cierpliwości i sympatii wobec innych. W pierwszym rzędzie uderza to we współpracowników, gdyż zwykle osoby wypalone starają się przede wszystkim zachowywać profesjonalne standardy wobec klientów i kooperantów. Gdy zaczyna im brakować pozytywnego nastawienia do ludzi, zwykle najpierw kierują swoją niechęć i frustrację do współpracowników, gdyż to początkowo w mniejszy sposób przekłada się na wywiązywanie się z obowiązków służbowych. 

Jednak gdy trwa to dłuższy czas, zachowania osoby wypalonej niszczą dobrą atmosferę i chęć współpracy w zespole. Pojawia się coraz więcej konfliktów i wzajemnych żalów. Trudno potem odbudować dobre relacje i ducha zespołu. 

Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu przyczynia się do poprawy atmosfery w pracy oraz budowania pozytywnych relacji między pracownikami. 

2. Polepszenie relacji i komunikacji z partnerami biznesowymi oraz klientami

Wcześniej czy później osoba wypalona coraz częściej zacznie okazywać negatywne emocje, frustrację i niezadowolenie nie tylko wobec współpracowników, ale także partnerów biznesowych i klientów. Zniecierpliwienie, brak empatii i życzliwość doprowadzi do nieprzyjemnych „zgrzytów” oraz pogorszy standardy współpracy i komunikacji. Najbardziej tragicznym przykładem jest to, gdy wypalony lekarz przez swój brak zaangażowania popełnia błędy medyczne lub traktuje chorego w sposób obcesowy. Bezpośrednio wpływa to stan zdrowia pacjenta. 

Jednak wypalenie zawodowe powoduje negatywne skutki niezależnie od branży. Wypalony nauczyciel, fizjoterapeuta, księgowy, policjant, urzędnik, sprzedawca czy prawnik – każdy przecież poprzez swoją pracę wpływa na dobrostan innych. 

Najlepsze nawet procedury obsługi klienta czy spisy wartości korporacyjnych nie pomogą, gdy pracownik wskutek wypalenia straci serce do pracy i ludzi. 

Aktywne przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu jest więc podstawą, bez której nie uda się utrzymać wysokich standardów obsługi klienta ani kultury korporacyjnej.

3. Zmniejszenie absencji i obniżenie kosztów związanych ze zdrowiem pracowników

Wypalenie zawodowe może prowadzić do różnego rodzaju problemów zdrowotnych. Zarówno do wielu chorób o podłożu psychosomatycznym, jak i depresji, szukania ucieczki w nałogach, do syndromu chronicznego zmęczenia oraz wielu innych. 

Wypalenie zawodowe negatywnie przekłada się również na ogólny stan zdrowia i osłabia odporność organizmu. Dlatego osoby wypalone zawodowe częściej chorują. Dotyczy to także zdrowia psychicznego. 

Absencja chorobowa pracownika to wymiernie koszty dla pracodawcy. Nie tylko wypłata świadczenia chorobowego przez maksymalnie pierwsze 33 dni zwolnienia lekarskiego danego pracownika w ciągu roku kalendarzowego. 

Gdy zabraknie choćby jednego pracownika, to pozostali próbują nadrobić jego pracę, co oznacza  przyjęcie dodatkowych obowiązków i przepracowanie. Spowoduje to większe zmęczenie i presję u nich samych. Jednak często i tak nie będzie możliwe wykonanie 100% tej zaległej pracy. W rezultacie firma nie będzie w stanie odpowiednio wywiązać się ze swoich zobowiązań wobec interesariuszy. Może to oznaczać nie tylko utratę reputacji, zlecenia czy klienta, ale czasem nawet kary umowne.

Dbanie przez pracodawcę o komfort pracowników – w tym o zapobieganie wypaleniu – przekłada się na mniejszą absencję chorobową.

4. Employer Branding – zwiększenie atrakcyjności firmy na rynku pracy

O pozycji i sukcesie firmy decydują jej zasoby ludzkie. Nawet mając duży kapitał, nowoczesne technologie, pożądane przez klientów produkty i świetny marketing, firma nic nie zdziała bez odpowiednio wykwalifikowanych i zmotywowanych pracowników. 

Pracodawcy rywalizują więc o najlepszych specjalistów. Choć wysokość wynagrodzenia, prestiż firmy i zakres obowiązków służbowych są kluczowe dla pracowników, to nie wystarczą, aby przyciągnąć najlepsze kadry. Nikt przecież nie chce pracować w firmie, która doprowadza swoich pracowników do wypalenia zawodowego, frustracji czy chorób.

Pracodawcy, którzy dbają o dobre samopoczucie i zapobiegają wypaleniu zawodowemu pracowników, są postrzegani jako odpowiedzialni i troszczący się o swój zespół. To z kolei może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności firmy na rynku pracy i przyciągnięcia najlepszych talentów. Dbałość o dobro pracowników może być ważnym czynnikiem dla osób poszukujących pracy i decydujących się na podjęcie zatrudnienia w danej firmie.

Zadowoleni i spełnieni pracownicy działają jak magnes nie tylko na klientów, ale także na potencjalnych kandydatów szukających dobrego pracodawcy. 

5. Większa kreatywność, efektywność i jakość pracy

Osoba wypalona zawodowo traci zaangażowanie. Popełnia coraz więcej błędów. Obniża jakość pracy. Nie może odpowiednio zaangażować się w projekty. Trudno jej terminowo wywiązać się z zadań. 

Nie ma także ochoty podnosić kwalifikacji, uczestniczyć w szkoleniach, uczyć się nowych rzeczy. Co gorsza, nie jest w stanie wykorzystać własnego potencjału, wiedzy ani kompetencji. Zwłaszcza generowanie nowych rozwiązań lub wdrażanie usprawnień przychodzi jej z ogromnym trudem, gdyż straciła poczucie sensu i zapał do pracy. 

Wypalenie zawodowe nieuchronnie prowadzi więc do obniżenia efektywności i wydajności. Dlatego stworzenie pracownikom odpowiednich warunków pracy, dbanie o ich dobre samopoczucie  i wdrażanie dobrych praktyk zapobiegających wypaleniu zawodowemu bezpośrednio przyczynia się do lepszej efektywności oraz pozwala generować innowacyjne rozwiązania.

6. Mniejsza rotacja pracowników

Zrekrutowanie i wyszkolenie pracownika oznacza ogromne koszty dla firmy. Utrata szczególnie cennych lub trudno zastępowanych ekspertów jest dotkliwym ciosem dla każdej firmy, urzędu czy organizacji pozarządowej. Zaś na niektórych stanowiskach zdobycie odpowiedniej biegłości zajmuje lata!

Wypalenie zawodowe oznacza nie tylko ciągłe poczucie przeciążenia pracą, brak satysfakcji, zaangażowania i chęci rozwoju. W którymś momencie wypalony pracownik ma tak dosyć, że albo zaczyna chorować albo szuka nowego pracodawcy. Im ważniejszy pracownik, tym większy problem dla firmy.

Działania zmniejszające wypalenie zawodowe wśród pracowników ograniczają odchodzenie z pracy, co obniża koszty oraz zapewnia płynne funkcjonowanie firmy. Dzięki takim projektom firma nie traci najcenniejszych zasobów, jakimi są doświadczeni pracownicy.

Podsumowując: Zadbanie o dobrostan pracowników to inwestycja w sukces całej firmy. Wypaleni pracownicy nie tylko sami pracują w mniej efektywny sposób, ale negatywnie wpływają na innych członków zespołu. Mogą doprowadzić do pogorszenia relacji firmy z partnerami biznesowy i klientami. 

W nowoczesnej gospodarce innowacyjność, kreatywność i zaangażowanie to kluczowe czynniki do uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku. 

Mówiąc językiem korporacji: „wypaleni pracownicy nie dowiozą wyników”. Dlatego kadra zarządzająca we współpracy z Działami HR i zewnętrznymi ekspertami powinna prowadzić wymierne działania zmniejszające ryzyko wypalenia zawodowego. 

Anna Daria Nowicka – socjolog, trener, coach

Artykuł został opublikowany przez Europejskie Centrum Zapobiegania Wypaleniu Zawodowemu.

Mam zaszczyt być członkiem jego Rady Programowej

oraz prelegentką konferencji Godzina Zero, czyli punkt zwrotny w karierze pracownika, która odbędzie się już 13 grudnia 2024 r.

Informacje i zapisy na konferencję tutaj