W Polskim Radio Czwórka wyjaśniałam, że zbyt dużo czasu spędzanego w mediach społecznościowych może zaszkodzić, gdyż nakręca toksyczne porównywanie się z innymi osobami. Zawsze przecież ktoś będzie od nas mądrzejszy, ładniejszy czy posiadający więcej lajków. Szczególnie destrukcyjnie takie porównywanie się z innymi obniża nastrój, samoocenę, zadowolenie z siebie u osób młodych.
Zbyt dużo czasu online powoduje również, że obniżają się nam umiejętności psychospołeczne, które są niezbędne zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym. Niezwykle ważna jest umiejętność nawiązywania prawdziwych relacji – a nie tylko wysyłania zaproszenia do kontaktu na FB… Niezbędna jest umiejętność komunikowania się. Nie tylko mówienia, ale także empatycznego i zaangażowanego słuchania. Niestety media społecznościowe mogą zwiększać egoizm i nastawianie tylko na siebie oraz niechęć do przestrzegania normy wzajemności. A jest ona podstawową normą społeczną. Polega np. na tym, że jeżeli jedna osoba poświęca czas na słuchanie czy wspieranie drugiej, to potem powinna być zmiana i nastawienie na symetryczne dawanie i branie. Niestety w mediach społecznościowych roi się od osób narcystycznych, które ciągle chcą być w centrum uwagi i nie interesują ich potrzeby innych osób.
Powołałam się również na bardzo ciekawe badania przeprowadzone przez firmę SW Research, z których wynika, że influencerzy są najmniej poważaną profesją: ceni ich tylko 16 na 100 Polaków, zaś YouTuberów jedynie 18% osób! Dla porównania działaczy politycznych szanuje tylko 17%. Natomiast strażaków aż 81% ludzi darzy poważaniem, a ratowników medycznych 80%. Zanim więc ktoś postanowi opierać swoją karierę zawodową na byciu influencerem, powinien przemyśleć te statystyki…
Dla mnie najbardziej wartościowymi influencerami są eksperci, którzy dzielą się swoją wiedzą, pomysłami czy umiejętnościami na przykład Kuba Klawiter dzieli się wiedzą i recenzjami dotyczącymi gadżetów elektronicznych i nowych technologii.
Rozmowa ze mną jest na nagraniu od 3 min. 53 s. do 9 minuty.
Możesz ją wysłuchać tutaj
Była to audycja Strefa Prywatna prowadzona przez Dominikę Puszkar 5 grudnia 2022 r.
Fragment mojej wypowiedzi został również umieszczony w tekście na stronie Polskiego Radia
Zawód influencer – czy nadal jest na topie?
„Socjolog i coach Anna Daria Nowicka zwraca też uwagę na zagrożenie czyhające na influencerów i ich odbiorców w sieci. Dziś 50 procent nastolatków mówi, że chciałoby zostać influencerami w przyszłości. Z treści internetowych tworzonych przez influencerów korzystają głównie przedstawiciele pokolenia Y (urodzeni w latach 1980-2000) oraz pokolenia Z (urodzeni po 2000 roku)”